Edwige Lalane plaide pour l'élimination physique 5% des CS

Post Reply
Ezili Danto

Edwige Lalane plaide pour l'élimination physique 5% des CS

Post by Ezili Danto » Sun Feb 26, 2006 5:03 pm

Edwige Lalane plaide pour l'élimination physiq ue de 5% des "bandits" de Cité Soleil

I attach this for purposes of discussion as the issue of "let's forgive and forget" the coup d'etat massacres and plotters role in the last two years seems to be under national discussion and review.

[quote]
Date: Sun, 26 Feb 2006 13:30:19 -0500 (EST)
From: Caonabo Kiskeya
Subject: Edwige Lalane plaide pour l'élimination physiq ue de 5% des "bandits" de Cité Soleil

Suis-je le seul à être outré par cette déclaration d'un des desperados préferés de Haiti Democracy Project?

http://www.haitipolicy.org/content/1470 ... 656d39e4c9

J'ai envoyé hier, en pièce jointe un extrait sonore de cette déclaration et n'en
ai pas eu d'écho. Cette déclaration peut être entendue, probablement jusqu'à demain, sur le lien suivant de SignalFM:

rtsp://lsh112.siteprotect.com:1554/signalfmhaiti//invitedujour.rm

J'en ai fait une copie pour mes archives et en ai fait un extrait de 3 minutes et 8 secondes que je vous renvoie au cas où vous vous en seriez débarrassés Et puisque mon premier message ne semble pas avoir attiré votre attention, je vous inclus, à la fin de ce courriel, une partie de la transcription des propos de l'ambassadeur dont la virulence ne semble pas avoir été bien transférée ni dans le titre ni dans le texte du résumé publié sur le site de SignalFM

http://www.signalfmhaiti.com/signal_news7fev2406.htm

"Monsieur Préval, à partir de ses déclarations, épouse la même idéologie, le même comportement de la Minustah, et je le comprends très bien, parce que sa base populaire se trouve dans ces régions là, il ne peut dire autrement. Mais nous autres de la société civile, de la société nationa
le, qui avons subi les mauvais traitements, les actes de kidnapping, d'assassinats, de viols, qui venaient particulièrement à partir de .., qui venaient de ces régions, nous nous prononçons autrement. C'est à dire, je pense, dans ces régions, qu'il y a vraiment de la misère, qu'il faut améliorer la condition du euh euh, des gens qui vivent dans ces régions, mais il y a aussi des bandits qui sont irréductibles, irrécupérables. Il y en a parmi eux qui doivent être naturellement, je le dis sincèrement et je prends ma responsabilité, physiquement éliminés. Il y en a d'autres qui sont récupérables, vous voyez. C'est le point de vue d'un président élu, je comprends sa position, mais je vous dis, moi, en tant que citoyen Haitien, j'ai une autre lecture de la situation parce que si, maintenant, on est en train de tergiverser sur la situation, cette situation dépassera même la gouvernance de M. Préval. Ça je vous en donne la garantie. Parce que il y a des bandits irréductibles dans la région, je ne vous parle même pas
de la justice, je pense que 5%, au moins, doivent être physiquement éliminés"

Lèche-vitrine ou lèche-écran ? [/quote]

Ezili Danto

Onus of forgiveness, decency, justice put on poor majority

Post by Ezili Danto » Sun Feb 26, 2006 5:36 pm

Only the poor majority are requested to forgive and forget, even as their demise are still being articulated and planned!

The point is, it seems, that it is only when the time comes for the coup d'etat sectors to face justice, after a long fought battle has been won, by the people that arguments of "let's forgive and forget" comes into play.

For two years now the repression by the tiny wealthy sector and their foreign supporters (UN troops, France, Canada, US) of the poor majority has been without peer.

Over 10,000 Haitians killed, massacred, summarily executed. 1,000 prisoners warehoused. But still Apaid, Boulos, Baker want more summary executions.

On the Haiti Democracy Project website their protégé Lalane, who clamors for the - "l'élimination physique de 5% des &quot
;bandits" de Cité Soleil.." - the physical extermination of 5% of the people of Site Soley, is part of the Haiti face to protectorate plans. See, "Haiti Issue Should Be Turned Over to the U.N. " http://www.haitipolicy.org/content/1470 ... 656d39e4c9

Latortue once said at least 25,000 in the poor neighborhoods must be outright executed in order to assure "pacification".

Is this a moral, legal and thinkable SOLUTION. What allows anyone to feel safe enough to make such statements? Why is the onus always on the poor majority to shoulder these fools, counter their murderous rampages and coup d'etats, and then suffer they and their international friends, claims for "unity" and "let's forgive and forget" such terror, repressions, criminal incitements and behaviors?

The amazing John Maxwell, Jamaica's modern day Boukman, states the correct position well:[quote]

In a well ordered world, Gerard
LaTortue should now be sitting quietly in a jail in the Hague, preparing to defend himself against charges of treason, terrorism, murder, false imprisonment and malicious prosecution and, possibly, genocide

Instead, on Wednesday this week, he was sitting, immaculately tailored, as always, in a conference room at United Nations headquarters, as the Assistant Secretary general of the OAS vainly attempted to give a decent burial to US government policies in Haiti.

(See, John Maxwell's "A Basket to carry water " https://lists.riseup.net/www/arc/ezilid ... 00025.html )[/quote]

As lawyers - US/UN protectorate, the blanket criminalization of poor Black men in Haiti, summary execution arranged by the suited and "educated" perpetrators of corruption, massacres, and repressions - is what HLLN has been defending against for two years straight. Everyone, even suspected criminals, in a society aspiring to be governed by laws and not vengeance, must face a
court of law for their alleged crimes. Summary execution is NOT acceptable, either for the coup plotters or the coup resisters. Pwen. Pa vigul.

********[quote]
http://www.signalfmhaiti.com/signal_news7fev2406.htm

[24 Février 06, 07h00 AM] Un diplomate haitien présente Aristide comme un colis embarrassant. Le diplomate Edwige Lalane n'ajoute aucune fois au propos de l'ancien président haitien affirmant qu'il n'avait pas l'intention de revenir en Haiti pour y faire de la politique.

Monsieur Aristide constitue un colis encombrant selon le professeur de droit international qui croit que seule la Communauté Internationale peut décider du retour ou non d'Aristide en Haiti.

Plus loin, monsieur Lalane estime qu'un retour de l'ancien président causerait du tort et à René Préval et à la Communauté Internationale.

Considérant les déclarations de René Garcia Préval relatives à la situation d'insécurité à Cité Soleil, l'ambassadeur Edwige Lalane y voit
le discours d'un chef d'Etat qui veut ménager la chèvre et le chou.

De l'avis du diplomate, la réponse à l'action des bandits doit être musclée. Edwige Lalane plaide pour l'élimination physique de certains bandits irrésistibles.

De l'avis de l'ambassadeur Edwige Lalane, le président élu René Préval a fait montre de beaucoup de dextérité et de sagesse dans sa première conférence de presse depuis son élection. Monsieur Lalane affirme que monsieur Préval a été honnête dans ses réponses pour n'avoir fait aucune promesse au peuple haitien.
*************************[/quote]

Please consider this Edwige Lalane's view, apparently supported by Haiti Democracy Project:

http://www.haitipolicy.org/content/1470 ... 656d39e4c9

Is this a "Haitian solution", or the morally repugnant, power-grabbing traditional bourgeoisie, IRI - USAID- Haiti Democracy Project solution. Should this sort of "justice" continue - D
o we, by playing ostrich, so "we all get along" wait until these folks re-emerge, once again, a few years from now under another name? Fad'h and FRAPH turn into todays "police." Convergence turned to Group 184 will now be re-imaged and restructures as....? what next?

Isn't it time for law-abiding Haitians to take this face on? Work at eliminating the absolute reign of impunity that one tiny, fringe, but bloody sector, of the Haitian family imposes, with the help of these powerful foreigners, on our Haitian nation?

Does Edwige Lalane and his supporters at HDP (along with Apaid, Boulos, Baker, Bernard, Lucas, Guy Phillipe...et al) speak for the majority or fringe elements in Haiti?

Ezili Danto
Feb. 26, 2006

PS: One of HLLN's tasks is to inform and educate. We would recommend that one and all consider listening to Jacques Bernard first appearance after he fled Haiti amidst accusations of fraud and corruption. To listen to HDP and Washington's first use o
f Jacques Bernard the way they used Leon Manus and Pierre Paquiot to undermine Haiti's elected government go to: C-Span's coverage and the current articulation of the Bush party line, as articulated by "Institute of Peace" Roger Noriega/Jacques Bernard/ Haiti Democracy Project. Mark Schneider is the ambiguous wild card, many say, brings forth the "human rights" perspective while, at the same time, pushing HDP's line that more US troops should be on the ground. Many Haitian justice and peace observers see this Schneider line, as an articulation of HDP's frustration with the Brazilians who have refuse to carry out the massive Apaid/Boulos/HDP sort of killings desired in the popular neighborhood. http://www.usip.org/events/audio/2006/haiti.mp3

The program is long, but our folks got to face these people during the answer and question sessions. It's worth waiting to hear our folks!!!!

Two interesting points made on this panel of great interest to the pro-democracy activists
interested in the due application of laws and justice in Haiti:
  • Jacques Bernard says he knows which polling stations the burnt ballots came from;

Most critical though is the announcement that the second round for the Legislative elections will be postponed and Preval won't be installed until then, this could be not until end of April? The masters have spoken. Haitian questions, of course, abound.....!!! How long are we to be saddled with the "interim government?"
The battle has just begun – Batay la fèk komanse!

The onus of forgiveness, decency, justice always is put on poor majority. Impunity of the coup plotters must stop. There must be consequences otherwise Haiti is doomed to face these folks, yet again, in another coup d'etat. This time, against President Preval!

Post Reply